تبلیغات
شورای مدارس - وظایف و اختیارات اعضای مدارس هیئت امنایی
شورای مدارس

وظایف و اختیارات اعضای مدارس هیئت امنایی

شنبه 14 دی 1387

وظایف و اختیارات اعضای مدارس هیئت امنایی

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در مورد وظایف و اختیارات اعضای هیئت امنای این مدارس گفت: هیئت امنای این مدارس در چارچوب ضوابط و مقررات و برمبنای سیاست ها و برنامه های کلان آموزش و پرورش ، 16 نوع وظیفه و اختیار دارند که می توان به بررسی وتصویب برنامه سالانه مدرسه همچون فعالیتهای مربوط به بهبود کیفیت برنامه های رسمی مدرسه، فعالیتهای آموزشی و تربیتی فوق برنامه، برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای کارکنان، امور رفاهی وبهداشتی کارکنان و دانش آموزان مدرسه، خدمات راهنمایی ومشاوره به اولیا ودانش آموزان، استفاده از فرصتها و فضای مدرسه به پیشنهاد مدیر مدرسه اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین بررسی وتصویب بودجه واعتبارات سالانه (به پیشنهاد مدیرمدرسه) وتامین منابع و اعتبارات  مورد نیاز مدرسه، بررسی و تصویب ضوابط پرداخت کارانه، پاداش و حق الزحمه کارکنان و عوامل مدرسه، جذب و قبول کمکها و هدایا از اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت نقدی و غیر نقدی، بررسی وتصویب برنامه توسعه، تجهیز، تعمیر، نگهداری مدرسه و تامین اعتبارات مورد نیاز آن، بررسی مسائل پرورشی مدرسه از دیگر وظایف و اختیارات اعضای مدارس هیئت امنایی است.

نوید ادهم با اعلام اینکه  درخواست تخصیص معلمان موظف مورد نیاز مدرسه براساس ساختار رسمی ابلاغ شده از سوی اداره آموزش و پرورش متناسب با درجه مدرسه و تصمیمگیری درباره چگونگی استفاده از همکاری منابع انسانی با رعایت قوانین و ضوابط مربوط به صورت پاره وقت بدون ایجاد هرگونه تعهد استخدام برای دولت از اختیارات مدارس هیئت امنایی است افزود: نظارت بر اجرای مصوبات هیئت امناء وارزیابی عملکرد سالانه مدرسه، نظارت برنحوه هزینه ها و تصویب تراز مالی مدرسه، بررسی وتصویب پیشنهادها، طرحها و برنامه های شوراها و انجمنهای مرتبط با مدرسه و بررسی و صدور مجوز تشکیل انجمنها و کارگروههای مورد نیاز مدرسه از وظایف شورای عالی شهرستانها است.

وی درباره تولید کتاب و مواد آموزشی و کمک آموزشی از سوی مدارس هیئت امنایی اظهار داشت: این مواد آموزشی باید مبتنی بر راهنمای برنامه درسی مصوب آموزش و پرورش و براساس سیاستها و ضوابط وزارت متبوع و استفاده از آنها درمدرسه پس از تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه شود.

انتصاب مدیر مدارس هیئت امنایی

نوید درباره نحوه انتصاب مدیر مدارس هیئت امنایی گفت: برای انتصاب مدیر مدارس هیئت امنایی، سه نفر از افراد واجد شرایط احراز مدیریت مدارس توسط کمیته ای مرکب از نماینده رئیس آموزش وپرورش شهرستان یا منطقه یا ناحیه، نماینده معلمان ورئیس هیئت امنا به اداره آموزش وپرورش محل پیشنهاد و یکنفر از آنها توسط رئیس اداره انتخاب و منصوب می شود.

وی تاکید کرد:  اداره آموزش و پرورش موظف است در فرصت مناسب نسبت به تشکیل کمیته فوق اقدام نماید.در صورتی که کمیته مذکورحداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به معرفی افراد واجد شرایط مدیریت اقدام ننماید ، اداره آموزش وپرورش رأسا نسبت به استمرار فعالیت مدیر فعلی و یا انتصاب مدیر واجد شرایط تصمیم گیری می نماید و مدیرمدرسه علاوه برشرح وظایف مصوب، مسئول اجرای مصوبات هیئت امنا می باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با اشاره به نحوه تخصیص نیروی انسانی به این مدارس براساس اظهار داشت: تخصیص نیروی انسانی به این مدارس براساس درخواست هیئت امنا و مقدورات اداره آموزش وپرورش شهرستان یا منطقه با تأکید بر حفظ کیفیت و عدالت آموزشی درسایر مدارس منطقه انجام می شود و ابلاغ نیروی انسانی در این مدارس حداقل برای مدت 3 سال صادر خواهد شد. در صورت ضرورت اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه یا ناحیه با تامین نظر هیات امنا برای تغییر نیروی انسانی اقدام لازم را به عمل خواهد آورد.

منابع مالی مدارس هیئت امنایی

نوید ادهم درباره منابع مالی مدارس هیئت امنایی نیز گفت: اعتبارات دولتی که در قالب کمک به این مدارس پرداخت می شود، هدایا وکمکهای مردمی داوطلبانه که در خارج از فصل موعد ثبت نام دانش آموزان در چارچوب مقررات ابلاغی آموزش وپرورش دریافت می شود، وجوهی که ازطریق شورای آموزش وپرورش شهرستان یا منطقه دراختیارمدرسه قرار می گیرد، وجوهی که از ارائه خدمات آموزشی وپرورشی فوق برنامه دریافت می شود و سایر درآمدهای قانونی از جمله درآمدهای مدارس هیئت امنایی در طول فعالیتشان است.

وی در ادامه به نحوه ثبت نام در این مدارس اشاره کرد و افزود: مدارس هیئت امنایی با توجه به ظرفیت خود موظف به ثبت نام از دانش آموزان واجد شرایط با اولویت محدوده جغرافیایی خود می باشند و برگزاری هرگونه آزمون ورودی و تعیین شرط معدل برای گزینش و ثبت نام دانش آموزان درمدارس مشمول این آیین نامه مجاز نیست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به چگونگی نظارت برعملکرد هیئت امنا این مدارس گفت: عملکرد هیئت امنا این مدارس توسط اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه بررسی و ارزیابی و به شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه مربوط گزارش می شود. چنانچه نتایج این ارزیابی برای شورای آموزش وپرورش شهرستان یا منطقه رضایتبخش بود، اقدامات لازم برای تشویق و تداوم فعالیت آن معمول می دارد و درصورت رضایت بخش نبودن، شورای مذکور می تواند نسبت به انحلال هیئت امنا اقدام کند.

وظایف وزارت آموزش و پرورش درباره مدارس هیئت امنایی

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش اظهار داشت: بر اساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش موظف است ضمن فراهم کردن زمینه های لازم برای اجرای مطلوب این آیین نامه دوره های آموزشی برای مدیران و معلمان مدارس برگزار کند و اختیارات لازم برای ایفای وظایف هیئت امنا و مدیران این مدارس در زمینه های برنامه ریزی مالی، اداری و منابع انسانی را تفویض کند.

نوید ادهم با بیان اینکه با تصویب این آیین نامه کلیه مصوبات مغایر با آن لغو و مفاد این آیین نامه جایگزین آن خواهد شد خاطرنشان کرد: سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکتهای مردمی دستورالعملهای اجرایی، مالی، اداری و شرایط و استانداردهای مورد نیاز تبدیل مدارس عادی به هیات امنایی وهمچنین شاخصهای نظارت، ارزشیاب، آموزشی، پرورشی و پذیرش دانش آموز و سیاستها و برنامه های اجرایی توسعه این مدارس را حداکثر ظرف مدت دو ماه با امضای وزیر ابلاغ کند.

پیش از این نیز وزیرآموزش و پرورش درباره این مدارس به خبرنگار مهر عنوان کرده بود که آموزش و پرورش به زودی زمینه های ایجاد این نوع از مدارس را فراهم می کند چرا که می خواهیم با گسترش این نوع از مدارس مشکلات ناشی از نحوه اداره مدارس را کاهش دهیم و مشارکت مردم را در امر تعلیم و تربیت افزایش دهیم.




فهرست وبلاگ

آرشیو

نویسندگان

پیوندها

نظرسنجی

    مطالب چه میزان مفید است؟




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو

آخرین پستها